Urk
Immanuelkerk
2009/2010 Verplaatsing Verschueren (1965) orgel uit Klooster
Brakkenstein te Nijmegen naar Christelijk Gereformeerde
Immanuel-kerk op Urk
Website van de kerk:
http://www.maranatha-urk.nl
Klik op de afbeelding om een grotere versie te bekijken.
Tekening door Henk van der Luijt.
Voortgang werkzaamheden
Eind augustus 2012
Foto's en films door Wieger van Asperen
Film Bob Thijs is bezig
met het opsnijden van expressions.
Film Sander van den
Houten bezig met het plaatsen van de frontpijpen van het rugwerk
Foto's plaatsen frontpijpwerk
|
|
|
De eerste frontpijpen van de Prestant 8' van het rugwerk zijn geplaatst. De pijpen van de discant staan daarachter. |
|
|
Speeltafel |
Het solderen van de hanger op de pijp, zodat de pijp vast kan worden gehaakt. |
|
|
Plaatsen van een frontpijp door Sander van den Houten |
Een van de zalen in de kerk is ingericht als pijpenmakerij |
|
|
De verpakte frontpijp, Prestant 16' van het hoofdwerk. |
Het pijpwerk in het rugwerkfront heeft overlengte. Hier worden door Bob Thijs de expressions uit de pijp gesneden. |
|
|
Onder toeziend oog plaatsen van frontpijpwerk |
|
Medio augustus 2012
Foto's door Wieger van Asperen
Bob Thijs is bezig met het opsnijden van de Cornet van het
hoofdwerk.
Het dunne kraslijntje boven de kernspleet geeft de hoogte van de
opsnede aan
Midden juni 2012
Foto's door Wieger van Asperen
|
|
Ronding van een pijptoren |
De pijpgaten in de rugwerkkas |
|
|
Het bevestigingsblokje van de rugwerktremulant. |
Hetzelfde blokje eikenhout, nu op zijn definitieve plaats |
|
Stemkrukken in de koppen van een tongwerk |
|
|
Inmiddels zijn de nieuwe registerknoppen geplaatst |
De rugwerkkas met het pijpwerk van de Octaaf 4' |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Begin juni 2012
Foto's door Wieger van Asperen
|
|
Afgesleten oude registertrekkers |
Nieuw registerplaatjes |
|
|
De nieuwe registerplaatjes komen op nieuwe
registerknoppen,
die beter passen bij de gewijzigde orgelkas |
Toetsmechaniek |
|
|
Wellenbord |
Nieuwe kantsleep op de hoofdwerklade voor de Cornet |
|
|
Harrie werkt 0p de pedaallade aan het
transmissiesysteem voor de Prestant 16' |
De orgelkas past net in de montagehal |
|
|
De rugwerklade is voorzien van een nieuwe kantsleep,
hierop wordt de Prestant 8' geplaatst. |
De orgelkas in de montagehal |
Medio mei 2012
Eind maart 2012
|
|
Controle intonatie pijpwerk |
Bouw orgelkas |
|
|
Bouw orgelkas |
Restauratie mechanieken |
|
|
Bouw orgelkas |
Gerestaureerde speeltafe; |
|
Bouw orgelkas |
Begin maart 2012
|
|
Doorkijkje |
Wellenbord |
|
|
Restauartie pedaal |
Geopende windlade |
|
|
Deel van de registertractuur |
Klavieren |
|
Deel van de orgelkas |
Medio januari 2012
Januari 2012
Midden november 2011
Diverse restauratie werkzaamheden
|
|
Nieuw leer inliggende balgen |
Kantsleep boren RW |
|
|
nieuwe ventielafdichting (leer) |
Nieuw leer op de balgen |
|
|
gerstaureerde mechaniekdoorvoer |
Ventielsleuven vergroten |
|
|
Gerestaureerde mechaniekdelen |
Toetsmechaniek pedaal nieuw vilt. |
|
Restauratie manualen |
Begin november
Start restauratie windladen
Begin maart 2011 Ontwerp front door Henk van der Luyt
HISTORIE
Het orgel is in 1965 gebouwd voor de kloosterkerk van het klooster
Brakkenstein te Nijmegen door de firma Verschueren te Heythuysen als
een twee-klaviers mechanisch orgel met Hoofdwerk, Rugwerk en Pedaal.
Aanvankelijk is alleen het Hoofdwerk en het Pedaal geplaatst. Het
Rugwerk, dat tijdens de bouw al was voorbereid, is in een later
stadium bijgeplaatst.
Sindsdien heeft het instrument de volgende dispositie:
Hoofdwerk
|
Rugwerk
|
Pedaal
|
Prestant 8’
|
Bourdon 8’
|
Prestant 16’
|
Gemshoorn af c0 8’
|
Prestant 4’
|
Subbas 16’
|
Roerfluit 8’
|
Roerfluit 4’
|
Octaaf 8’
|
Octaaf 4’
|
Vlakfluit 2’
|
Gedekt 8’
|
Quintadeen 4’
|
Larigot 1 1/3’
|
Superoctaaf 4’
|
Superoctaaf 2’
|
Siflet 1’
|
Mixtuur 3 st
|
Sesquialter 2 st.
|
Scherp 3-4 st.
|
Bazuin 16’
|
Mixtuur 4-5-6 st
|
Dulciaan 8’
|
Schalmei 4’
|
Dulciaan 16’
|
|
|
Trompet 8’
|
|
|
Koppels:
Hoofdwerk-Rugwerk
Pedaal-Hoofdwerk
Pedaal-Rugwerk
Het instrument is destijds geadviseerd door Katholieke Klokken en
OrgelRaad en werd toen gezien als één van de paradepaarden van deze
K.K.O.R.
De kas is gemaakt van Irokoteak en is vrijwel onbeschadigd.
In de achterwand is gebruik gemaakt van panelen van een zachtere
houtsoort.
Deze panelen zijn aangetast door houtworm en dienen vernieuwd te
worden.
De klaviatuur kan afgesloten worden met twee deuren.
De klavieren zijn voorzien van ivoorbeleg, de boventoetsen zijn van
ebben.
De knoppen zijn van wit kunststof met ingegraveerde tekst volgens de
Verschueren huisstijl.
De Prestant 16’ van het Pedaal is uitgevoerd in rood koper, het
overige metalen pijpwerk is van orgelmetaal.
OVERPLAATSING NAAR URK EN WIJZIGINGEN
Het instrument zal worden overgeplaatst en de dispositie zal op
een aantal plaatsen worden aangepast en uitgebreid. Dit is nodig om
het orgel als volwaardig begeleidingsorgel te kunnen laten
functioneren in een Protestantse kerk.
Het instrument krijgt dan de volgende dispositie:
Hoofdwerk |
Rugwerk |
Pedaal |
Prestant 16’
|
Prestant 8’
|
Prestant 16’
|
Prestant 8’
|
Bourdon 8’
|
Subbas 16’
|
Cornet 5 st.
|
Octaaf 4’
|
Octaaf 8’
|
Roerfluit 8’
|
Roerfluit 4
|
Gedekt 8’
|
Octaaf 4’
|
Nasard 2 2/3’
|
Superoctaaf 4’
|
Open Fluit 4’
|
Vlakfluit 2’
|
Mixtuur 3 st.
|
Quint 2 2/3’
|
Siflet 1’
|
Bazuin 16’
|
Superoctaaf 2’
|
Sesquialter 2 st.
|
Trompet 8’
|
Mixtuur 4-5-6st.
|
Scherp 3-4 st.
|
|
Dulciaan 16’
|
Dulciaan 8’
|
|
Trompet 8’
|
|
|
Koppels:
Hoofdwerk-Rugwerk
Pedaal-Hoofdwerk
Pedaal-Rugwerk
Tremulant op het Rugwerk
Kas
De huidige kas van het orgel is vrij strak vormgegeven.
Deze zal worden aangepast en worden voorzien van lijstwerk zodat het
instrument een gewenste klassiekere uitstraling krijgt.
Om de Prestant 16 van het Hoofdwerk onder te kunnen brengen wordt er
een spitse middentoren aangebracht Hierdoor krijgt ook het
frontaanzicht betere proporties.
De beide pedaaltorens moeten zakken, voor de huidige opstelling is
er onvoldoende hoogte beschikbaar.
De Rugwerkkas zal in overeenstemming worden gebracht met de
Hoofdwerkkas. Dit betekent dat er ook bij het Rugwerk een spitse
middentoren wordt aangebracht waarvan de frontpijpen worden
aangesloten als Prestant 8’. Ook hier wordt de kas van lijstwerk en
lofwerk voorzien.
Klik op de afbeelding om een grotere versie te bekijken
Frontpijpen
De huidige frontpijpen in de pedaaltorens zijn uitgevoerd in
roodkoper, de overige frontpijpen zijn van orgelmetaal. Deze zullen
worden gehandhaafd.
Voor de middentoren en de zijvelden worden nieuwe frontpijpen
gemaakt van orgelmetaal in de zelfde factuur als de bestaande.
Een aantal vrijgekomen frontpijpen van het Hoofdwerk wordt gebruikt
voor de nieuwe middentoren van het Rugwerk zodat hier kleurverschil
wordt voorkomen.
Voor de Prestant 16’ worden de grootste pijpen uitgevoerd als
gedekte houten pijpen, die opgesteld staan in de orgelkas.
Hoofdwerk
Het Hoofdwerk wordt uitgebreid met een Prestant 16’.
Hiervoor zal een nieuwe middentoren gemaakt worden waarin zeven
pijpen worden opgesteld, indien mogelijk, vanaf F groot.
De grootste pijpen worden afgevoerd naar de Pedaaltorens en
uitgevoerd als gedekte houten pijpen.
Vanaf c0 staan de pijpen opgesteld op de lade, uitgevoerd in
orgelmetaal, evenals de zeven frontpijpen.
De voortzetting van dit register zal op de stok van de huidige
Prestant 8’geplaatst worden.
De huidige Prestant 8’wordt geplaatst op de stok van de Gemshoorn
8’.
De kleine frontpijpen die vrijkomen zullen worden voorzien van
nieuwe voeten en op de lade worden geplaatst.
De Gemshoorn 8’ komt te vervallen. Het pijpwerk van dit register
wordt, als de ruimte en de mensuur het toelaat, als Open Fluit 4’
geplaatst op het Hoofdwerk. De Open Fluit verhuist dan naar het
Rugwerk en vervangt de Quintadeen 4’.
De Sesquialter 2 st. wordt verplaatst naar het Rugwerk en komt daar
op een kantsleep te staan.
Op de stok van de Sesquialter komt een Quint 2 2/3‘ te staan.
Aan de voorzijde van de lade wordt een kantsleep aangebracht voor de
Cornet 5 sterk, die op een bank komt te staan tegen het front.
De pijpen worden met wind gevoed door middel van conducten.
Rugwerk
De Larigot 1 1/3’ wordt gewijzigd in een Nasard 2 2/3’.
De bestaande pijpen worden opgeschoven en aangevuld met nieuwe
pijpen of indien mogelijk door bestaand materiaal.
De Sesquialter van het Hoofdwerk wordt door middel van een kantsleep
toegevoegd aan het Rugwerk.
Het Rugwerk wordt uitgebreid met een Prestant 8’ zodat het reugwerk
een achtvoets basis krijgt.
De grootste pijpen worden uitgevoerd als gedekte Quintadeen-pijpen.
De overige pijpen staan, indien mogelijk vanaf F, in het front van
de nieuwe middentoren en deels op de kantsleep.
Verder wordt het Rugwerk van een tremulant voorzien.
Om voldoende ruimte te creëren voor de uitbreiding van de lade met
een tweetal kantslepen zal de Rugwerkkas aan de frontzijde worden
verdiept.
Pedaal
De Schalmey 4’ van het Pedaal wordt verwijderd. Hiervoor in de
plaats komt een nieuwe Trompet 8’ met Franse kelen en bekers.
Kloostercomplex
te Nijmegen-Brakkenstein
De informatie over de architect Hendrik Van de Leur is afkomstig van
de volgende website:
http://home.tiscali.nl/~wnn442907/
In 1962 krijgt Van de Leur opdracht om een kerk uit te breiden en
kloostercomplex te ontwerpen voor de paters van de congregatie van
het Heilig Sacrament (s.s.s.) in Nijmegen-Brakkenstein. Zij hebben
daar al een aantal jaren een kerk, die inmiddels te klein is
geworden omdat de wijk Brakkenstein volgebouwd wordt.
Van de Leur ontwerpt hier óm de oude kerk heen een nieuwe kerk, met
daarachter een zeer ruim bemeten priesterkoor. Aan de buitenzijde is
de oude kerk niet meer zichtbaar. De kerk heeft geen toren, ze wordt
gesierd door een dakruiter op de kruising tussen het transept en het
schip. De luidklokken van de kerk staan achter de kerk opgesteld, op
het dak van een bijgebouwtje.
Binnen zien we in het schip van de kerk, het gedeelte waar de mensen
in de banken kunnen plaatsnemen, dat de oude buitenmuren van de kerk
veranderd zijn in pilaren. Daarnaast is een nieuw zijpad gemaakt,
zodat de ruimte tussen de oude kerkmuren nu optimaal benut kan
worden om mensen te laten plaatsnemen. Het was ook de wens van de
opdrachtgevers de oude kerk te laten staan, omdat deze met veel
dubbeltjes en kwartjes door de parochianen bij elkaar gespaard was.
Men vond het niet passen om het af te breken... Bij het orgel is nog
een gedeelte van de oude muren aanwezig. Een vernuftig idee!
Van de Leur ontwerpt hier in deze Sacramentskerk geheel in de geest
van de tijd: Grote vlakken muur wisselen af met grote vlakken glas.
We vinden hier glas-in-beton: de ramen vormen een maaswerk van
beton. Zijn leermeester Dom Bellot paste overigens al glas-in-beton
toe in het klooster van Wisques en in het klooster van Vanves
(Parijs). Het transept en het priesterkoor zijn door Van de Leur
groot ontworpen zodat veel priesters erop plaats kunnen nemen. In
deze tijd van ontkerkelijking blijkt deze kerk dus veel te ruim
bemeten, in 2009 is de laatste mis gehouden en ze zal vervangen
worden door een nieuwe kleinere kerk, waarbij een aantal elementen
van deze kerk verwerkt zullen worden in het nieuwe kloostercomplex.
Tijden kunnen veranderen blijkbaar...
Het kloostercomplex bevindt zich ten zuiden van de kerk. Het is
strak, modern van opzet. Verrassend vinden we hier de binnentuin met
omgang, die leidt naar de kleine kapel.
De kapel is gebouwd in dezelfde stijl als de kerk: Grote muurvlakken
afgewisseld met grote vlakken glas-in-lood. Het meeste kleur is
gebruikt bij het priesterkoor, zodat alle aandacht daar automatisch
naartoegetrokken wordt. Dit is overigens ook te zien in de
naastliggende kerk.
Het geheel ademt een moderne, maar toch serene sfeer.
Het gehele complex is inmiddels (bijna) gesloopt om plaats te maken
voor luxe appartementen.
Onderstaand een impressie van de demontage van het instrument te
Nijmegen:
|